Moj sused pstros

Moj sused pstros

Pre Slovakov doma z laskou zo Zapadnej Australie


Niektori ludia zbieraju anekdoty, ini si prinasaju musle z dalekych ciest, ja si ukladam utrzky rozhovor, vyraz tvare,
dotyk ruky, odraz slnka na hladine, dozvuk krokov na kamennej dlazbe...milion nesuvislych vnemov v mojej pamati.
Ked polozim pero na papier tak sa naraz vynoria a ten kalejdoskop vnemov sa vyformuje do mojej dalsej basne a ci poviedky. Mnohi moji Slovenski citatelia mi napisali,ze im uz nestacia ich znalosti Anglictiny sledovat moje pisacky na Australskych blogoch, tak skusim znovu trosku moju matercinu...

Saturday, November 17, 2012

MOJ DEN S USPAVACOM HADOV



Timmyho ustipol had, a nie obycajny had, jeho vlastne domace zvieratko, kobra, ked ho cistil od parazytov. Manzelka ho rychlo odviezla do najblizsej nemocnice, kde mu dali protijed a pritom sa uskrnali. Timmy totizto je vychyreny 'uspavac hadov' v nasej oblasti a za jeho tridsat rocnej 'hadej kariery' ho este had neustipol. Az teraz, jeho vlastna kobra domaca....

Tuto nedelu sa mi splnil sen, Timmy ma pozval stravit s nim jeden den a prezit na vlastnej kozi, co to obnasa byt 'uspavacom hadov'.

Ked som zaparkovala pred jeho plazovym domcekom, cakal ma na verande s pivom v ruke a so smiechom poukazal na jeho obvaz: 'Toto musim nosit ako odznak hodnosti, Timmy je moje meno a som rad, ze dnes budem mat pomocnika..."

    "No neviem, ci moj den s hadmi bude taky bezpecny," vysla som po schodoch a dotkla sa obvazu na ktorom bol nakreslena karikatura hada.



Dobrosrdecne sa rozosmial a prstom nezne poklopal na sklennu skrinku za jeho chrbtom: "Toto je moja najlepsia kamaratka, Lucy je jej meno," strcil ruku dnu a pohladkal spiaceho hada po chrbte: "Pravidlo cislo jedna, nikdy nehladkaj hada blizko hlavy, Lucy nema rada ziadne pilulky a ja som ju nutil prehltnut jednu, potvorka, tak ma postipala..."

Zrazu zazvonil mobil v jeho sortkach. Timmy zbehol po schodoch dolu k jeho terenemu autu kym mu neznamy hlas vysvetloval ako sa ma dostat na jeho farmu. Skocil za volant a na hlavu si zalozil bielu siltovku s velkym napisom: 'Uspavac Hadov' potom na mna zakyval, ale ja uz som davno zacala spatkovat z verandy, pod skumavym hadim pohladom.

    "Farmar nedaleko odtialto prave volal, tvrdi, ze ma hada v jeho klimatizacii, no ved uvidime, minulu noc ma vystrasena suseda zavolala ze ma hada pod oknom, bolo veterno a kus ciernej gumy sa zachytil o ram..."



Uhanali sme popri oceane kde mladi surfisti vyskakovali na vlnach: "Moj syn je tam tiez," Timmy pokyval hlavou: "Hady ho nikdy nezaujimali..."

    "To uz tak byva, co mas doma Ti nich nehovori," prikyvla som, "A kolko hadov chytis vacsinnou za den?"

    "Zacala nam letna sezona, tak mozme pocitat, ze okolo desat ludi brnkne...normalne tak do sest."

Nedozierna modrava zmizla a namiesto nej sa okolo nas objavila zozltnuta trava ked sme zabocili do lava smerom do vnutrozemia. Stada dobytka sa na nej pasli a pokojne odhanali roje much. Pri jednej z bran nas uz cakal postarsi farmar v osuchanom klobuku. Otvoril nam vrata aby sme presli a este ani Timmy nevysiel z auta, uz mu strkal pivo do ruky: "Na odvahu, je to zurivec, vystriekal som nanho cely sprej na muchy a velmi sa mu to nepacilo..."

    "Pivo az po praci," odstrcil pivo Timmy a uz rezko vykracoval za chlapikom k zadnej stene: "To co Ta napadlo ten sprej, samozrejme ze to hada rozculi, ja na jeho mieste Ta uz davno postipem..."

Farmar si posunul klobuk do cela a otvoril si ohrdnute pivo: "Ja som myslel, ze Ty si 'uspavac hadov', nie 'poburovac'."



Timmy neodpovedal len mi zakyval: "Pozri tam vzadu v aute mam vrece a palicu, podaj mi to prosim."

Pohli sme sa s farmarom do bezpecnej vzdialenosti, kym Timmy opatrne otvoril chladiacu skrinku a sikovne posunul palicou syciaceho hada do vreca.

    "Fuj smrdi to tam," Pokyval Timmy hlavou ked bezpecne niesol vrece pred sebou do auta: "Keby hadi mali astmu, tak tento ju urcite dostane," potom sa uskrnul na farmara: "Vymenim hada za pivo, co Ty na to?"

Farmar otvoril chladnicku na verande a vytiahol tri chladenne: "Toho hada si zober so sebou aj sprej na muchy pribalim, mozno mu bude chybat..."



Timmy si otvoril pivo zubami bezpecne drziac vrece pri jeho pravici a pokyval hlavou smerom k vysokej trave, co rastla vzadu za domom: "Preco to nevykosis, aby Ti hady nesli blizko k domu?"

    "Ved uz to hovorim tyzden tomu mojmu lenivemu synatorovi, nech si sadne na kosacku a trochu to pobeha, ide mu na patnast a len pred pocitacom vysedava..."

Timmy podakoval za pivo a zaskeril sa na farmara: "Mam takeho doma, surf alebo pocitac, nic ine ho nezaujima, vies o tom, ze hady su presne ako teenageri, ak maju pohodlie a dost jedla, nikdy sa ich nezbavis..."

Smerom od farmy sme zabocili do lava na prasnu cestu na konci ktorej nas privitala nedozierna bush. Timmy otvoril vrece a vypustil hada: "Snad tu budes mat pokoj, ludia sa posuvaju do Vaseho uzemia a potom sa cuduju, ze je Vas tolko..."

    "Kde si sa naucil chytat hady?" Vyzvedala som, ked sme sa zastavili na blizkej pumpe na hamburger.



    "Musis sa spytat mojej mamy, tak dostala skoro infarkt, lebo vzdy som nieco dovliekol z bushi, moj otec pracoval v baniach, tak sme s nim cestovali po celej nehostinej Australia, zili sme aj pri domorodcoch, Ti ma vlastne prvi naucili ako narabat s hadmi..."

Had rychlo zmizol v trave a ja som sa otocila na Timmyho: "Hadi su take nepredvidatelni a taki rychli, preto sa ich ludia boja, jedno ustipnutie a moze byt po Tebe."

Timmy mavol rukou: "Ludia si radi vymyslaju, zevraj had ma nahanal, had ma napadol, had ma chcel zabit...take hluposti, had utecie ked moze, iba ak mu nedas inu moznost tak sa brani, jedinnym prostriedkom, ktorym moze, jedom..."

Ked sme sa vracali popri oceane spat k jeho plazovemu domceku, jeho syn nas zbadal a zakyval nam z plaze aby sme nanho pockali. Hodil surfovu dosku dozadu a prisadol si na zadne sedadlo.

    "Tak co, novy had na obzore?" Zmurkol na otca.

Timmy mykol plecom: "Tak co, novy zralok na obzore?"

Jeho syn sa rozosmial: "Moj otec je kuchar, vies to Ty, chytanie hadov je iba jeho konicek, mama vravi, ze to ma akesi pomylene, lebo travi viac casu chytanim hadov ako varenim."




Nas hadi princ, Timmy nas chrani pred hadmi a tiez pred nasim vlastnym strachom, lebo ako on dobre vie, nas strach z hadov je vacsi nez su nase hady. Nezarobi ani korunu, jedine co od nas dostane je vdaka a obcasna plechovica piva, ktora mu v nasich horucavach pride vzdy vhod. Timmy vsak od nas viac ani nic nechce, iba nas slub, ze ked najdeme nebezpecne blizko domu hada, tak ho zavolame, aby mal sancu presidlit nevitanneho hosta spat kam patri....do bushi...







No comments:

Post a Comment